/ LIVETS NJUTNINGAR /

KAFFE ÄR TRENDIGT PÅ MÅNGA SÄTT





När jag går ner till City finns det så här års många små caféer längs min väg. Dessa breder ut sig över halva trottoaren, så jag får köra slalom mellan caféborden och jag är också rädd om gästernas fötter. Jag brukar småle då jag kör omkring i city, för gator och torg liknar gatorna utomlands, där man sätter sig en stund på ett litet café och umgås med en vän medan man dricker en caffe latte/espresso/cappuccino. För min egen del föredrar jag att köpa något av det smaksatta kaffet som finns förpackat i små påsar och laga det hemma. Jag har hittat min favorit bland dem nämligen hasselnötskaffet. Det dricker jag på eftermiddagarna med skummad varm mjölk.

 

I juli 2011 skrev jag ett inlägg här på bloggen med titeln ”fikaställena har blivit våra nya vardagsrum”, där jag tog upp att människor går på café som aldrig tidigare. ”I snitt fikar varje svensk för drygt 400 kronor på ett år. Försäljningen har på tre år ökat med en femtedel och väntas snart passera fyra miljarder kronor per år”. Kaffe är svenskarnas käraste dryck som vi ogärna prioriterar bort och fikakulturen i vårt land är mycket stark. Bengt Hedlund, VD för Svensk Servicehandel, menar att gå ut och fika kostar ganska lite. Även om vi generellt har lite pengar till nöjen, så unnar vi oss lyxen att fika ute. Bengt Hedlund tycker att smärtgränsen för vad en fika får kosta ligger på 40 kronor.

 

Ibland när jag är på väg någonstans händer det att någon kommer med sitt ”take away” kaffe i handen och samtidigt håller på att messa, så personen håller på att gå på mig. Även om jag är en kaffeälskare, så vill jag helst ha kaffet i mig och inte på mig. Jag vill också helst välja vilket sorts kaffe jag vill ha.

 

”Tyvärr har vi inte tillgång till några mätningar (ännu). Men det handlar om ansenliga mängder. Enbart de fem större cafékedjorna säljer enligt egna uppgifter till Dagens Industri >200 000 muggar i veckan, varav en stor andel är take away. Därtill kommer alla andra ställen som säljer kaffe - mackar, kiosker, servicebutiker etc. En undersökning refererad i tidskriften Fast Food uppger att så många som 8% av de tillfrågade (i medelstora och större städer) köper med sig kaffe till jobbet minst en gång i veckan. Vanligaste take-away-dryck är Caffè latte (35%), följt av bryggkaffe (27%) och Cappuccino (19%).” Kanske har siffrorna ändrats sedan år 2004.  

 

Själv erkänner jag att jag är i behov av kaffe för att fungera som jag bör i min vardag men annars också. Det gladde mig när jag läste att kaffe innehåller nästan lika mycket antioxidanter som grönt te och apelsinjuice. “Det höga antioxidantinnehållet i förening med hög kaffekonsumtion gör att kaffe i Skandinavien svarar för en mycket stor del av det dagliga intaget av antioxidanter. En norsk studie fann att kaffe stod för 60% av norrmännens antioxidantintag (i Norge dricker man ungefär lika kaffe som i Sverige).

 

När jag har läst om kaffe inför det här inlägget har jag funnit att min kära dryck är både bra för den mentala prestationsförmågan, förbättrar koncentrationen om man dricker måttligt med kaffe och snabbar på fettförbränningen (bäst om man dricker svart). Tvärtemot vad man tidigare har trott så är kaffe inte uttorkande utan kan vara en viktig källa till vätska. Det här är något som jag ska ta till mig och poängtera för personer som tycker att jag bör dricka mer vatten.

 

För min egen del dricker jag sällan kaffe ensam och det sägs också att den förbättrar människors sociala funktionsförmåga.

 

Även om min källa nog är lite subjektiv så hoppas jag att det finns en del fakta som man kan ta fasta på för en ickekaffedrickande person.

 

Källa: Svensk kaffeinformations hemsida

 

/Ec