/ KROPP OCH SJÄL /

DET ÄR VÅR - NYSTART FÖR DIG?

 
 
 
Tyvärr försvann sommarvärmen, men det blev i alla fall vår! Framför oss ligger en långhelg med både en weekend, Valborg och Första Maj. Underbart skönt att bara koppla av! Min fredagskväll innehåller en hel del tv-tittande samtidigt som jag äter en bit av en annorlunda pannkaka som är bra för firguren och som jag gjorde i förmiddags då jag hade fixat till mig. Till Let´s dance äter jag en ljuvlig dessert med banan och äpple. Jag har skrivit receptet här på sidan om någon blev sugen att testa  http://ewacarin.se/2018/january/en-harlig-appel-och-bananpaj-for-en-person.html 
 
Släpp fångarna loss, det är vår! kanske betyder våren för dig en nystart. Du behöver kanske en uppfräschning likt du gjorde när du vårstädade ditt hem.Här har jag hämtat fyra goda vanor från Hemmets som du kan passa på att ta till dig om du har lust:
 
1. Prioritera din sömn
"Sömn är en av de absolut viktigaste sakerna för att vi ska fungera som människor. Det är när vi sover som kroppens immunsystem och viktiga hormoner bildas.Hjärnan gillar tydliga mönster och genom att lägga sig och stiga upp vid samma tid varje dag kommer det att bli lättare att somna. Det kan också vara en god idé att göra en egen rutin där du gör samma sak i samma ordning innan du kryper ner mellan lakanen.
 
2. Försök göra saker utomhus
När vårsolens första värmande strålar äntligen dyker upp är det lätt att längta ut igen. Se därför till att tillbringa så mycket tid du kan utomhus. Gå en promenad i stället för att ta en kaffe när du ska träffa vänner, passa på att promenera samtidigt som du pratar i telefon eller kanske påta i trädgården.
 
3. Bli bättre på att skydda dig mot solen
På tal om den där vårsolen, var försiktig. Visst är det frestande att slänga alla kläder och exponera sin vinterbleka hy för solljus, men det gäller att se upp. Eftersom vi ofta applicerar för liten mängd solskyddsfaktor och inte bättrar på skyddet kommer vi sällan upp i den skyddsfaktor som står på förpackningen.
 
4. Sätt "bra" alarm
Alarm är sällan förknippat med något särskilt positivt. Ofta avbryter alarmet oss mitt i något underbart härligt (läs sömn) med sitt oljud. 

Fyll i stället ditt liv med ”bra alarm”. Påminnelser som gör skillnad och får dig att befästa nya goda vanor. Ett larm som påminner om att det är dags att börja gå och lägga sig. Eller kanske ett larm som påminner om att du ska dricka vatten, ta en paus i arbetet eller något annat du vill bli bättre på". (källa En artikel i Hemmets som skrevs den 13 april 2018)

 

 
 /Ec
 
 
 
Hälsa / Vår