
Ett stort problem med ”Systrar 1968” är att dessa emancipationshandlingar ter sig så enkla. Man frågar sig: om det är så här lätt att slå sig fri, varför gör inte alla det? Det känns helt enkelt inte trovärdigt. Varje kvinna som aktivt har satt sig upp mot patriarkatet vet att det funnits ett pris att betala för det. Några sådana, allvarliga, konsekvenser följer inte på kvinnornas lösgörande aktioner i ”Systrar 1968”. Jag förstår tanken: budskapet ska vara peppande, känslan feelgood. Men ibland slår entusiasmen över i naivitet, på bekostnad av autencitet.
Till skillnad från ”Vår tid är nu” och ”Fröken Frimans krig” har skaparna av ”Systrar 1968” – Martina Bigert och Maria Thulin står för originalidé och har skrivit manus, som sedan bearbetats av regissören Kristina Humle – bemödat sig med att låta tonen i dialogen spegla epoken berättelsen utspelar sig i, vilket jag är tacksam för. Såväl Karin och Lottie (fint spelade av Mikaela Knapp och Maja Rung) talar med en tidstypisk arbetarstockholmska. Värre är det med Ingela, som har vuxit upp i södra Skåne, men likväl pratar (gammalmodig) rikssvenska? Hon är inte den enda. Bristen på dialektala repliker får mig att undra: Bor det inga skåningar i Ystad?
”Systrar 1968” berättar om något viktigt, och i helt rätt tid. 50 år har gått sedan året som dramat utspelar sig under och vi befinner oss idag mitt i en ny våg av feminism. Tyvärr skildras seriens stora ämnen för ytligt. Dels får vi aldrig riktigt se hur omvälvande de nya attityderna, rörelserna och uttrycken verkade på samhället. Dels får vi aldrig komma huvudpersonerna riktigt nära, vilket får värre konsekvenser för ett drama än de första exemplen.
Jag hoppas att ni, trots alla mina invändningar, tror mig när jag säger att ”Systrar 1968” för all del är värd er tid i jul. Serien är en fin och varm liten berättelse om vänskapen mellan tre kvinnor på jakt efter sin egen identitet, som är snyggt producerad och innehåller gott om underhållande stunder".(Källa:Delar av Jenny Ahonens recension i Moviezine den 23/12)
I alla fall tänker jag se det här dramat men varje drama är inte likt den andra, så. Vem vet hur gammal Jenny Ahonen är. Kanske är det så här att man måste varit med om år 1968 för att förstå samhället vid den tiden. Vi var inte så frispråkliga under den tiden, även om en förändring började.

 
        
0