/ KROPP OCH SJÄL /

MÖJLIGA ORSAKER TILL ATT DU ÄR STÄNDIGT HUNGRIG

Om magen kurrar hela tiden är det svårt att tänka på något annat och det är lätt att man går och småäter hela dagarna. Hunger är, föga förvånande, kroppens sätt att berätta för dig att den behöver mat. När man har ätit ska hungern vara borta om man ska vara nöjd tills det är dags för nästa måltid. Men vissa känner sig i princip alltid hungriga. De har svårt att bli mätta när de äter och deras hunger gör sig påmind hela dagen. I det här inlägget kommer jag att ta upp några anledningar till varför det är så här.
 
Själv har jag sådana perioder, då jag ständigt är hunger. Det är så jobbigt att vara ständigt hungrig - "Jag åt ju alldeles nyss, så jag borde vara mätt" - I min situation bör jag tänka på dels vad jag äter och hur ofta samt vilken mängd som jag äter. Ju tyngre jag blir dessto svårare kommer jag att röra mig.Ändå måste jag erkänna att jag är tokig i god mat. Under helgerna unnar jag mig desserter, då jag tittar på teve. Jag kommer från ett hem, där mat betydde mycket. Dagens middag var ett sätt att umgås och där brydde vår familj om varandra och försökte lösa om någon hade något problem. Självklart åt vi när maten var varm före vi berättade hur dagen varit eller diskuterade saker och ting.
 
 Här är en del anledningar till att vi kan vara ständigt hungriga:
  • Du bantar: Om du drar ner på kalorierna i din kost så att du äter mindre än vad kroppen egentligen behöver är det helt normalt att kroppen signalerar att den är hungrig även om du precis har ätit. En kalorisnål diet ökar nämligen produktionen av ghrelin, ett hormon som utsöndras i magen när du är hungrig. Det hela brukar sluta med att man går och småäter hela tiden och hela bantningsprojektet är bortkastat.
  • Du äter mycket socker: Om du äter mycket socker kan det leda till att din aptit ökar. Återigen är det ghrelinet som spökar. Kroppen börjar producera med ghrelin om du äter mycket socker, vilket gör att du känner dig hungrig, och dessutom påverkar en kost med mycket socker vissa delar i hjärnan som gör att man inte känner sig mätt.
  • Du äter för lite protein:  Det finns forskning som visar att man håller sig mätt längre om man ökar mängden protein i sin mat. Det fungerar bäst om du ser till att sprida ut proteinet du äter över hela dagen, istället för att äta alltihop under ett och samma mål.
  • Du är uttoorkad: Det är väldigt lätt att blanda ihop törst och hunger, så om du känner att du är hungrig, börja med att dricka ett glas vatten och se om det går över.
  • Du sover dåligt:  Att inte sova ordentligt på nätterna kan rubba kroppens normala hormonbalans och det här kan öka känslan av hunger. Det skulle kunna vara förklaringen till att sömnproblem ofta kopplas ihop med övervikt och diabetes.
  • Du har tråkigt: Det är kul att äta. Du har tråkigt. Du inbillar dig att du är hungrig. Du äter.
  • Du är i klimakteriet: Många kvinnor upplever att det är svårare att hålla vikten när de kommer in i klimakteriet. Förmodligen har det här med förändrade hormonnivåer att göra. Det finns forskning som pekar mot att den minskade halten östrogen i kroppen ökar vår aptit
  • Du är resistent mot leptin: Leptin är ett hormon som signalerar för hjärnan att vi är mätta. Alltså höjs nivåerna av leptin när du äter en måltid. Det går att vara mer eller mindre resistent mot leptin och alltså inte känna av när man är mätt eller blir hungriga snabbt igen. Många överviktiga människor har detta problem
  • Du är stressad: Forskning har länge kopplat stress till problem med aptitkontroll. Framför allt gäller detta långvarig stress, som till exempel att vi lever i ett dåligt förhållande. Den typen av stress gör att vi äter sämre och har högre halter av hungerhormonet ghrelin.
  • Du äter för mycket lightprodukter: Sötningsmedel av olika slag finns i alla möjliga livsmedel, som läsk, yoghurt och en del godis. Det råder delade meningar om sötningsmedlen kan påverka våra kroppar på något sätt och några studier på djur visar att de kunde öka aptiten.
  • Du har en överaktiv sköldkörtel eller drabbats av diabetes typ 2: Sköldkörteln är en liten körtel som sitter fram på halsen och som producerar hormoner som påverkar vår matsmältning och sköter om hur kroppen använder sin energi. En överaktiv sköldkörtel kan ställa till med en massa problem, till exempel ökade hungerkänslor. Ihållande hunger kan vara ett tecken på diabetes typ 2. Utan behandling stannar glukos kvar i bloden och går inte in i cellerna som behöver glukosen som energi. Det gör att man blir hungrig och trött.
(Samtliga punkter har jag hämtat från en artikel i "Medical News Today". Den har också Anna-lena Petersson skrivit om i Femina mars 2019.)


 
 /Ec
 
 
 
 
.
 
.