/ Allmänt /

KVÄLLEN FÖRE DAGEN SOM DET GÄLLER

höstblommor 2



Några korta rader före jag kryper till kojs. Jo, jag vet att klockan bara är barnet och att jag brukar publicera mina inlägg här på bloggen senare. I morgon måste jag vara riktigt alert och kunna bedöma individen på ett bra sätt. Det kommer att vara en positiv tillgång längre fram i ett eventuellt samarbete. Ett bra  samarbete är viktigt för att mitt vardag ska fungera på bästa sätt. Jag talar om min anställningsintervju som jag kommer att ha i morgon. Den här veckan ska jag ha fem stycken intervjuer med personer som söker jobb som personlig assistent. Jag ska alltså rekrytera nya vikarier som ska bli färdiga till vecka 50. Åh, vad  den här uppgiften är ryslig att ha. Den innebär att jag ska vända ut och in på mig själv och att kunna se på en person inom 30 - 60 minuter om han/hon passar för just mig. Det går inte! Jo, om det är alldeles galet, så syns det på en gång att det här kommer inte att fungera, men inte annars.Här har vi själva knuten till det svåra. Det kan hända att några personer fått testa några pass. I och med det här har jag också låtit mitt hem vara deras arbetsplats och de har fått insyn i en del av mitt liv som jag helst vill skydda. Men jag måste ju ha hjälp med de allra vardagliga tingen till exempel att duscha som ni förmodligen gör varje dag utan att tänka. Men som sagt: Jag får väl leva med det här till jag dör, men det är inte en favoritsysselsättning att rekrytera ny personal.
I övrigt har det inte hänt så mycket idag än den sedvanliga röjningen efter helgen som är bruklligt hos mig på måndagarna. En kort tur till apoteket i höstregnet nu i kväll och för att laga min ena klocka. Det var gott att komma in till värmen. I kväll har jag inte sett på teve utan bara haft morgondagen i huvudet. Tänkt på om mina frågor skulle kunna förbättras och i så fall hur och till vilken nytta. Jag tror jag får ut mycket av svaren om jag är uppmärksam och tittar på personens blick och ansiktsuttryck.
Jag lovar inte att återkomma med ett nytt inlägg i morgon, för efter intervjun är jag ganska utpumpad och behöver vila. Någon gång under veckans lopp sitter jag här, det vet jag! Hur skulle jag kunna låta bli det? Att skriva har blivit ett gift för mig - ett ganska snällt gift - som jag måste ha om jag ska må bra.
Sov gott där ute!

Av Ewacarin Holmqvist  
/

EFTERMIDDAG I SLUTET AV OKTOBER

höstblommor 1


Det är söndagseftermiddag hos mig. Där ute lyser solen än så länge. Stormen som var i fredags (om den inte  blev så kraftig här nere i Skåne som man trodde) har bedarrat. Tänk att det är 1:a november på onsdag! Det är nästan ofattbart. Nu återstår bara två månader av år 2006. De två månaderna som vi har framför oss är ganska jobbiga att stå ut med. I alla fall för oss som tycker om sol och värme. Tur att adventstiden kommer och lyser upp mörkret! Jag får även i år beställa eller köpa nya adventsljusstakar, för för andra gången har jag haft inbrott i min källare och naturligtvis tog de min jullåda. Jag frågar mig om sådant är något att ta, eftersom det inte är mycket värde i julsaker. Men men...
I natt övergick vi till vintertid och fick en timme extra att sova. För  min del blev det inte någon sovmorgon som jag hade tänkt mig. Det kan bli så. Ofta är det väl så att när vi vet att vi slipper stiga upp, så kan vi inte sova och tvärtom. Ett underligt fenomen! Under senaste tiden har jag känt mig trött och en smula krasslig, trots att jag äter både vitaminer och nu också Omega 3. Det är som om något står i kroppen och inte vill bryta ut. Jag tycker att jag sköter om min kropp på bästa sätt, men ändå känns det så här. Förstår inte varför. Har tappat lite av min livslust och det är det som är värst. Kanske behöver jag ett ordentligt miljöombyte? Nåja, gnäll så lagom! Jag har ett varmt och ganska skapligt hem! Det är inte alla förunnat i dagens Sverige. Visst vore det skönt att packa en resväska eller en week-end-väska och bara ge sig av. En underbar tanke! Var skulle mina gulliga katter bli av? De som betyder så mycket för mig.
Vad har jag gjort annars idag? Jo, jag har följt det tredje budordet angående hälsan - bara slappnat av i största allmänhet - Läst lite i M-magasin, kelat med min hankatt som har varit vaken i förmiddags och vill ha en liten kelstund med matte, medan honkatten låg bredvid min vän/assistent på sängen och mös. De här katterna har det bra jämfört med många utekatter. Hoppas de uppskattar det! Jag har också hunnit med att se en smula på teve. Så nog har jag slappnat av.
Veckan som kommer har jag fullt upp att göra både med mitt hem och med min roll som arbetsledare, så då blir det inte så värst mycket vila. Så kan vissa veckor vara. Vecka 44 kommer att vara en sådan, men jag hoppas jag får någon tid över till min skrivkurs och kanske att hinna med att publicera 1 - 2 inlägg på bloggen. En vecka utan att blogga skulle inte vara roligt!

Ha en bra arbetsvecka där ute!



Av Ewacarin Holmqvist 

/ KROPP OCH SJÄL /

HÄLSANS TIO BUDORD

TRÄNING
     

I senaste numret av tidningen M-Magasin fick läsarna med en liten bok som hette ”50+ kroppen – en brukanvisning” – I det här inlägget kommer jag att sammanfatta kapitel två som just har titeln Hälsans tio budord.

 

”Det viktigaste du kan göra för din kropp kan du göra själv. Trots alla fantastiska mediciner är det de här tio enkla buden som betyder mest för att hålla dig i trim. Men vissa saker går inte att ändra på. Det är bara att inse.  Och bland det välkända finns en del nytt; För just dig”.



Ät rätt.
Du ska se till att kroppen får rätt bränsle
  Det finns två grundregler:
    • Rensa bort onyttigheter (godis, läskedrycker etc.) så att du kan äta tillräckligt mycket av riktig mat.
    • Börja träna så att du kan äta mer.
 

Sedan följer vad och hur man ska äta och hur rätt kost förebygger sjukdomar.

  

Rör på dig. Du ska använda din kropp och motionera regelbundet.

     Bra sätt att röra på sig är att gå, cykla simma och utöva yoga. Det är också                   

          Viktigt att träna balans för att undvika fall och fraktu

  Slappna av. Du ska låta kroppen få vila ibland.

Skapa ditt eget sätt att slappna av. Kanske är det Mozart på stereon, en bra deckare eller att jobba i trädgården som är din bästa stressa av medicin. För egen del har jag funnit mitt sätt – blogga.   

Väg lagom.
Du har allt att vinna på att göra dig av med din övervikt.

Du måste hitta formeln som passar just dig. Vad som fungerar för just dig. Vare sig; det är grötfrukost och promenader eller många, små måltider och styrketräning på gymmet. Testa lite olika modeller.

  

Tänkt friskt. Du ska sluta gnälla på dig själv.

Du måste själv hitta vad som fungerar för dig själv. Pröva också att varje kväll räkna upp tre positiva saker som har hänt under dagen. Kanske lite barnsligt men effektivt.

Omge dig med positiva människor som får dig att må bra.

 Vårda vänskapen. Du behöver vänner och ska behövas som vän.

Den som lever omgiven av goda vänner är friskare och lever längre än den som inte har ett bra socialt nätverk.

Se till att prioritera vänskapen och ge den tid; Var öppen för nya vänner och vårda de du redan har. Det är livsviktigt att vi hör hemma i något sammanhang och är behövd. Det kan vara familjen, vännerna, släkten, jobbet… Men se till att du hör hemma någonstans.


Håll medicinsk koll.
Du ska inte bara besikta bilen – utan också dig själv.

När gjorde du en medicinsk check-up hos doktorn senast? Håll koll på blodtrycket. Det kan du kolla på apoteket eller köpa en egen blodtrycksmätare. Numera finns det också självtester för till exempel kolesterol och blodsockervärden.
    Håll hjärnan i form. Du ska låta hjärnan jobba lika mycket som din kropp.

Spela bridge, lös korsord, lär dig något nytt. Något av det allra bästa av allt; lär dig ett nytt språk.

 


Ha hudkontakt.
Du ska se till att du berör och blir berörd.

Du kan få massage; gå en salsakurs, ha ett häftigt sexliv eller sova i skedställning, men också klappa en hund, smeka en katt eller läsa sagor med ett barnbarn i knäet.

  

 Sluta röka. Du ska sluta röka nu – inte sen.

Det är den enskilt bästa sak du kan göra för din hälsa

 

   Av Ewacarin Holmqvist