/ Allmänt /

MIKROPAUSER OCH DELMÅL

 Bild Naturfotograferna

Vi vänder blad i kalendern och ser att vi är framme i vecka 35. Många tycker inte om när jag nämner att vi har nått fram till sista sommarveckan. Jag säger som det är, ett faktum som inte går att blunda för, hur gärna vi än skulle vilja. Det är klart att jag skulle vilja göra det och ha sommar ytterligare en tid, men vi får inte allt som vi vill. Det är inte någon idé att sura. Sura tar för mycket kraft och energi från oss. Säkert behöver vi vår energi till något bättre. Nej, försök se möjligheterna med den tid som kommer och gör det bästa av dem. Varje tid har sin glans. Minns en refräng i en musikal som ljöd: Vår bästa tid är nu. Om det stämmer eller inte, är svårt att avgöra, Jag tror på det faktum att livet blir vad vi gör det till!
Sista sommarveckan 2007  betyder att min ordinarie personal kommer tillbaka från en tids ledighet så smått. Ärligt talat ska det bli väldigt trevligt och skönt. Det innebär att jag kommer in i min vanliga vardag igen. Nu kan jag försöka planera saker och ting på ett helt annat sätt än under sommarveckorna, när jag var glad om jag kunde hålla mitt hem flytande. Det var också så här: I allmänhet ville jag kunna njuta av att det just var sommar. I år har jag fått titta ut om det har synts några moln på väg innan jag har gått ut med min glasskål mellan de enorma regnskurarna som varit  under nästan hela sommaren.
Jag lyckades hålla min deadline för mitt projekt. Det  känns gott att veta att ett stort delmål är nu klart. Men det fodrades hjälp av en massör som gav mig en extra rundsmörjning av nacke, axlar och händer, för att jag skulle kunna uppnå delmålet. Massören undrade om jag visste vad mikropauser var för någonting, när jag  jobbade vid Mister D. När jag log, sa han: Jag förstår det, men du kan i alla fall tänka på det.
Kommande vecka ska jag ägna mig åt att styra upp min vardag lite bättre inför hösten. Jag kommer även att börja på nästa delmål av projektet, som inte är lika stort som det förra. Projektet bör vara slutfört inom fyra veckor. När oktober månad står för dörren, ska det förhoppningsvis ligga färdigt på mitt skrivbord.
Blir det en fin vecka med sol nästa vecka, så kommer jag att rusa ut  och fika utomhus. På lördag är det den första september. Då kan hösten slå till med höststormar och elände. En fika utomhus är då ett minne blott till nästa vår och sommar.


Av Ewacarin Holmqvist
   
                                                                             
/ Allmänt /

INGEN RAST OCH INGEN VILA...

10770-233


Jag tänker på en av våra kära sagor, nämligen de hjälpsamma mössen som hjälper Askungen att ändra en klänning. När de ropar på Askungen och hon rusar nedför trappan, då säger de underbara mössen: Stackars Askungen, ingen ro och ingen vila, bara gno och bara kila.
Så känns det för mig i kväll. Just nu har jag ytterst få stunder till rast och vila. Vid närmare eftertanke finns inga av orden i min kalender. Ibland kan det bli så här utan att vi vill det eller är medvetna om det. Varför vet vi sällan. Det bara blir så. Allt händer samtidigt som ketchupflaskan. Först kommer ingenting, men plötsligt kommer allt på en och samma gång!
Medan jag försöker äta eller snarare dricka frukost, så tar jag fram ett block och gör en inköpslista. Detta för att inte glömma en viktig vara. Varan ska användas samma dag till matlagningen. Trots allt bör vi äta, annars dör vi. Om vi sedan gör det på stående fot eller sitter ner, det har mindre betydelse. Huvudsaken är att vi får i oss något vettigt.
Jag diskar medan jag ser till så att inte min honkatt, Emma, äter upp all blötmat för sin kompis Paddy. Ofta hinner jag inte med. för i mitt huvud snurrar tusen tankar och det är tur för  Emma att jag står i  mina tankar.
En vän ringer på mobilen och ber mig slå upp en sak på nätet, när jag är halvvägs i duschen och halvnaken. Men visst kan jag det, är nästan inne i sovrummet för att slå på datorn, då jag upptäcker att jag inte har bäddat. OK, där står jag och rättar till lakanen efter en varm natt. På mig har jag bara trosor. Varför? Jo, jag var ju på väg in i duschen när mobilen ringde. Är det beteendet klokt som jag för närvarande håller på med?I mitt huvud liknar det kaos, jag vet inte vart jag är på väg eller hur jag ska uppnå målet.
Det enda jag vill just nu är att avsluta mitt drömprojekt före den deadline som jag satt upp för mig själv. Kan ingen förstå att för att kunna avsluta projektet, så måste jag ha en viss ro inom mig? En inre balans för att se till så jag gör mitt allra bästa, så att jag inte behöver skämmas  senare. Försök förstå att jag inte kan splittra mig för mycket just nu på olika saker.
Jag vet, att även bloggen blir lidande, men jag lovar återkomma när jag rott projektet i land och skriva här lika ofta som jag gjort. 
Tills dess önskar jag  alla därute: Ha det gott i slott och koja och sköt om varandra!
   

Av Ewacarin Holmqvist
/ KROPP OCH SJÄL /

EN SKÖN STUND FÖR MIG

10770-232

 Jag har inte mått så bra under en längre tid. Det händer väl oss alla emellanåt. Orsaken kan vara att vi har för mycket saker omkring oss. Ofta känner vi att vi inte hinner med vårt s.k. vardagspussel på ett vettigt sätt. Det kan till och med gå ut över de personer som står oss nära. Då är det lätt att det skapas konflikter eller att stressen gör att vi blir fysiskt sjuka
.För cirka två veckor sedan bestämde jag för att hitta på något sätt som skulle undvika att jag råkade in i en ond cirkel, så jag tog kontakt med en massör som jag hade blivit rekommenderad. Till historien hör att jag har fått massage i flera omgångar i mitt liv, så jag visste att den här formen av behandling har god effekt på min kropp
.I tisdags fick jag således en halvtimmes sittande massage främst axlar och nacke. Massören kom dessutom hem. Jag vet att det är vad man kan kalla lyx. Effekten av hans massage var mycket god och satt i cirka 1,5 dygn. Jag kunde röra mig lättare, min hand ljöd mig bättre vid måltiderna och när jag skulle skriva. Dessutom försvann alla spänningar i ryggen. Gissa om jag ska anlita honom på nytt? Flera av oss ägnar oss åt friskvård. Massage blir min typ av friskvård. Det är också så här för att jag ska kunna fungera, måste jag sköta om min kropp på bästa sätt. 

Här nedan följer lite intressant om massage som jag har läst på nätet. Kanske är det till någon hjälp för er som vill veta mer om massage.  


Massage får oss att må bättre, det verkar alla numera vara överens om. Enligt urgamla österländska teorier hjälper massage energierna att flöda fritt längs kroppens meridianer, och balansen och hälsan återställs.
  Enligt modern forskning frigörs oxytocin vid beröring, ett hormon som verkar lugnande och avstressande, och som dessutom har positiva effekter på blodtryck, puls och matsmältning. Spända och ansträngda muskler mår också bra av att masseras.
  Vilken förklaring man än väljer att tro på så kan man njuta av att bli omhändertagen, och att låta bortglömda muskler få lite uppmärksamhetSedan drygt två år kan arbetsgivare göra avdrag för massage som friskvård åt sina anställda. Åsa Broström på Kroppsterapeuternas Riksförbund får flera samtal i veckan från arbetsgivare som vill erbjuda sina anställda massage, och vill veta mer om vilken metod de ska välja. 

Utbildning viktigt

Men hur ska man kunna välja rätt metod? Det är till stor del en fråga om tycke och smak, och man får prova sig fram, säger Åsa Broström.
  Men för att vara säker på att få en massör med ordentlig utbildning bör man välja någon som är certifierad av branschrådet Svensk Massage, anser hon. Då kan man vara säker på att det är en massör som har gått en ordentlig utbildning, och förbundit sig att följa etiska riktlinjer. Eftersom massör inte är en skyddad titel kan annars vem som helst kalla sig för det, även den som kanske bara gått en veckoslutskurs 

(utdrag ur en av Anna Hjalmarssons artikel om massage som varit införd i Aftonbladet)   


Det gäller att hitta den massage som passar efter vad vi har för behov.

Själv skulle jag vilja testa: 

Body Harmony:  

Teorin är att bortglömda och undanträngda känslor kan orsaka problem som muskelspänningar, felaktig hållning och försämrad rörelseförmåga. Fysisk beröring ska göra det möjligt att komma i kontakt med känslorna igen, och hjälpa kroppen och psyket tillbaka till balans.
Hur: Behandlingen är stillsam, med mjuk massage och lätta rörelser av olika kroppsdelar.
Bra för: Body Harmony sägs lösa upp spänningar och ge bättre cirkulation och friare andning, något som gör att man mår bättre också psykiskt. Behandlingen ska kunna hjälpa mot en rad olika fysiska symtom som spänningar, värk och nedsatt rörlighet

 Energimassage 
En över 1 000 år gammal japansk metod, som bygger på samma teori som akupressur, att energi flödar genom kroppens meridianer.
Hur: Massagen består av snabba tryckningar på akupunkturpunkter, och skakningar och töjningar av musklerna i axlarna och ryggen. Den görs ofta med klienten sittande på en speciell stol.
Bra för: Energimassage ges både som avslappnande och uppiggande behandling.

 
Klassisk massage
Den klassiska svenska massagen är grunden till många metoder runt om i världen. Redan på 1800-talet ville Per Henrik Ling stärka muskler och stimulera blodcirkulationen, och utvecklade en metod som liknade rörelserna i den Svenska gymnastiken.
Hur: Massören bearbetar stryker och knådar muskler och hud, och kan också använda apparater för att stimulera musklerna med vibrationer.
Bra för: Klassisk massage ges ofta vid muskelspänningar och träningsvärk, och som avslappnande och uppmjukande behandling. Den sägs ge ökad blodcirkulation, ökat lymfflöde, och motverka muskelknutor.  

Taktil stimulering
:
Taktil stimulering bygger på vårt behov av beröring. När huden berörs stimuleras det taktila sinnet, receptorer som uppfattar tryck och vibrationer, och oxytocinsystemet i hjärnan påverkas.
Oxytocin är ett hormon som dämpar stress och oro, och som bidrar till att sänka blodtryck och puls, och stimulera till tillväxt och läkning.
Hur: Metoden är mycket varsam, med försiktig beröring av huden.
Bra för: Taktil stimulering sägs öka kroppsuppfattning, lindra smärta och skapa lugn. Metoden används också inom sjukvården, eftersom behovet av beröring anses öka vid sjukdom, skador och funktionshinder.  

(Ur Aftonbladets massageguide från mars i år)    



Av Ewacarin Holmqvist